Lördag och sol

Idag är det blå himmel igen. Vi tar oss ner till utomshusbaddt som ligger precis nedanför hotellet. Två minuters promenad sen spenderade vi dagen på trädäcket guppandes med vågorna i lä för den lite svala vinden. Sen vilade vi lite på rummet och efter en dusch tog jag mig Ut i lobbyn. Läste klart min bok och tog en syrligt uppfriskande drink. Efter det gjorde sambon mig sällskap och vi provade en tallrik löjrom. Det är en burk från början av säsongen, en från mitten och från slutet sv säsongen. Det var lite  olika smaker på innehållet. Den första var väldigt mild i smaken, den andra var saltare och den tredje rökigare i smaken.

En mulen dag i Strömstad

Idag började vi med gemensam frukost på hotellet men eftersom det varit ganska högt tempo hela veckan dök en av sex personer upp. Men jag förstår dem mycket väl för idag är inne dag. Vilodag. Det duggar.

Åt en hotellfrukost som toppade många hotellfrukostar. Sen parkerade jag mig i lobbyn vid brasan och tittade på Netflix i några timmar. Åt lunch ute på verandan och då dök lite otippat resten av gänget upp. 😊 Sen gav vi oss faktiskt ut i regnet på en liten promenad till systemet. Vi vandrade vidare till en galleria lite längre bort vilket var mysigt för då fick vi se lite mer av staden. Bland annat Stadshuset som har massa magiska tal i sig. Adolf Fritiof Cavalli-Holmgren som donerade pengarna till bygget gjorde det till minne av hans föräldrar. Han hade väldigt starka band till sina föräldrar så alla tal handlar som deras födelsedagar och bröllopsdag. Antal fönster, trappsteg, ytor osv kan härledas till dessa datum. Dessutom deltog Adolf Fritiof Cavalli-Holmgren endast på möten på specifika datum, nämligen föräldrarnas födelsedagar, förlovningsdag och bröllopsdag. Här hittar du mer information: http://www.stromstad.se/kommunochpolitik/stromstadsstadshus.4.47f506a2157fa40ebf684d7b.html
Min utsikt från brasan.

Ölivet

Dagen startar lite tidigare än vanligt men idag får vi specialtransport till en ö i närheten, Styrsö. Det är en i sällskapet som har ett hus där och han har bjudit ut oss till lite lunch och brygghäng.
Han har dessutom ringt en bekant som ordnat så vi kan ta en båt  som även tar med permobilen. Tänk vilka människor det finns. :)
Vi satt och guppade på denna fantastiska brygga. Serverades med sol, hamburgare, sol, vattenskidor, badring och ännu mer sol. Innan vi fick besked om att vi även fick skjuts hem hade vi långgångna planer om var permon skulle få plats i deras båten. Vi slapp sätta planen i action som tur va. Det hade varit ett äventyr.
(Båten vi åkte med)
Väl hemma åt vi middag på hotellet. Färska havskräftor och räkor med härlig fruktsallad som avslutning. Och överraskningsbesök av några grabbar ur gänget. Härligt avslut på en härlig dag. Det är skrämmande hur bra jag mår av solen och värmen. Allt blir mycket lättare och trevligare.

Onsdag i Strömstad

Dagen börjar långsamt. Hotellrummet är svalt och frisk. Under täcket är det varmt. Jag blir serverad frukost på sängen. Det är lyx! Vi ligger kvar ett tag till. När vi vaknat till lite mer så tar vi oss bort till ett spa hotell i närheten. Där äter vi en fantastisk lunch vid vattenkanten. Detta hotell ligger lite avsides i en vik. Som ett litet samhälle för sig själv. Jag ser skyltar om naturstigar och spa-avdelningen men just nu är det solen som lockar. Efter en underbar tonfisk sätter vi oss på det stora trädäcket och solar. Läser bok. Njuter av stillheten som fortfarande är. Sen får jag en härligt uppiggande ansiktsbehandling. Efter det ger jag mig ut i solen igen. Läser ytterligare något kapitel medan folk börjar strömma till. Det är vuxna som kommer hem från stranden, hungriga, solrosiga familjer. Barn hoppar i från bryggorna och leker vattendelare bland segelbåtarna och motorbåtarna i varierande storlek. Plötsligt hör jag hur något stämmer upp till sång en bit bort. Det är sound check inför kvällens gratiskonsert.

Jag lägger ner boken och rör mig mot bilen. Mellanlandar på hotellet som vi bor på innan jag beger mig. Denna gång mot en inknappad adress i gps:en. En i sällskapet har bjudit hem oss alla till hans hus för grillning och gamla röda viner. Kommer dit och allt är i fullgång. Marinader, sallader, dukning och sist men inte minst sabrering. Sambon har tagit med några champagneflaskor som ska öppnas. Vi har en fantastisk kväll med god mat och dryck och att få dela den med så fina människor. Det är ett minne för livet.

Koster

Dagen börjar med att vi ses på kajen. Vi ska ta båten ut till ön Koster. Kosterhavets nationalpark är Sveriges första marina nationalpark. I nationalparken kommer bräckt vatten från Östersjön och saltvatten från Atlanten i strömmar på olika djup. Den höga salthalten i kombination med den milda klimatet ger parken ett högt naturvärde med många sällsynta arter och natur. I parken finns ett av Sveriges två korallrev, präglat av en stor biologisk mångfald. Det mesta sällsynta jag såg var en champagne som vi drack till lunch utan tillsatt socker.

J och A som bor här var fantastiska guider som berättade fakta, historier och skrönor om öarna och händelser som skett runt om. Väl på plats njöt vi av sjöfåglar och vattnet.

Efter det hyrde vi cyklar och cyklade till Kosters Trädgårdar längre in på ön. En handelsträdgård även med mat. En mustig tomatsoppa, zuchinipasta med bönröra. Allt egenodlade och hemlagat. Det var mums!

Efter det rullade vi vidare tvärs över ön och hittade några klippor att sola på och en liten strand att bada från. Fick även veta att man i vattnet kan hitta siffror på botten som du sedan hittar fakta kring uppe på land om vad du sett under vattnet.

Efter att ytterligare en vän anslutit börjar vi leta matställen vilket inte var det lättaste då det var konsert på ena stället och mycket trappor på det andra. Vi tog då båten tillbaka till Strömstad och åt på ett ställe där.

Strömstad by night

Vi kommer fram till Strömstad vid 20-tiden. Checkar in, lämnar in väskorna och går ut till hotellbaren. Där väntar veckans sällskap. Kompisar till sambon som bor här samt en från Stockholm. Vi får också sällskap av några kompisar till Strömstadsborna. Vi sitter i solnedgången och äter kräftor och räkmacka.