Dag 5: Santa Maria

Dagen börjar lugnt med lång brunch i Jacobs hus. Ett hus med heltäckningsmattor och fyra killar var inte så mycket att fånga på bild. Däremot var det riktigt mysigt att sitta vid den öppna brasan och titta ut på bakgården och citronträdet.

Sen åkte vi till SLO San Luis Obisbo där han spenderar så mycket tid som möjligt. Santa Maria känns mest som bostadsområde med massa grossistbutiker medan SLO är mer en mysigt stad med shoppinggator och småbutiker. Som Västerås men ändå inte.

Där klippte jag mig. "Så länge det blir kortare är jag nöjd. Gör precis som du vill." jag möttes av Ehhmmm ok but its gonna be SHORT. Really short!

Köpte sen jag boken Hungrygames och efter det åkte vi till ett större shoppingcenter för att shoppa och möta upp S. Efter lite shopping var det redan dags för middag. Dagarna går så himla snabbt. :-

Dag 4: Highway 1 och Santa Maria

Idag väcktes jag lika tidigt. Strax innan 7 vaknade jag och hörde skratt och exalterande röster. Efter lite vatten i ansiktet och kläder på kroppen tog jag mig till frukost restaurangen. Där väntade blåbärsyoghurt, blåbärsbagels och amerikanska pannkakor.

Lite skillnad mot healthy stil. Efter frukost var det bara att packa ihop sig igen och ut på highway 1 mot Santa Maria och lillebror. Vi åkte längst kusten och stannade säkert 17 gånger. Först stannade vi och tog lite foton och tittade på utsikten. Efter 5 min fanns ju ännu vackrare utsikt. Ytterligare 5 min senare var det ännu häftigare. Sen kom dimman och molnen. Sen blev det klart igen. Ja vi hittade helt enkelt massa anledningar till att stanna och andas in lite havsvatten.

Vid Big Sur stannade vi vid Henry Millers library. Ett minnescenter för författaren Henry Miller och andra konstnärer/artister. Där hålls konserter och det säljs böcker. Ett litet hus med en liten bakgård där det fanns en scen och plats för 300 personer.

Där åt vi vår picknick lunch. Sen åkte vi, stannade och åkte vi igen.

Efter en timme kom vi till sjöelefanter.

Men målet var ändå Santa Maria och Jacob!

Dag 3: Monterey

Kl 7 vaknar jag, åt frukost packade ihop och drog. Kl 11 var vi i halvvägs till Monterey för att fixa till bilarna. Efter det var det highway 101 till Holidays Inn i Monterey. Där checkade vi in och tog oss till Wendys där vi åt typ mat. Hamburgare fanns det gott om men vi som inte ville ha det fick nöja oss med sidesalads av olika slag :-). Därefter åkte vi ner till hamnen och vi konstaterade att Fishermans wharf är ett uttryck och finns på fler ställen än i San Fransisco. :-) Vad jag förstår så betyder wharf lasthamn. Där det är enkelt att lägga till med fartyg.

Vi passade också på att titta in på Monterey aquarium museum där vi såg alla möjliga sorters fiskar, maneter, sjöhästar, sjögurkar m.m.

Vi passerade även en omtalad burkfabrikerna Cannary row. Det var där vi åt vår fiskmiddag. På -50, -60 talet fanns det konservburk fabriker längst hela gatan men nu var det restauranger och museer och butiker istället. Efter en fantastisk skaldjurs risotto i fiskekvarteren åkte vi hemåt. Stannade såklart till på Starbucks på vägen hem - det har blivit lite av en tradition som vi har skapat på dessa knappt 4 dagar :-).

Dag 1-2: San Fransisco

Vi började dagen med vår frukost som består av ca 1-2 dl yoghurt täckt av färska jordgubbar, ananas, crunchy och blåbär (amerikanska så klart).
Efter det drog vi ner till hamnen. Men först besökte vi Golden Gate Bridge. Vi åkte från San Fransisco, korsade bron och stannade till på en utsiktspunkt. Där höll vi på att blåsa bort - herre gud vad det blåste.
(klicka på de små bilderna för att se dem i större storlek)
Men vi fick våra bilder på staden, bron och de skyltar och monument som fanns där. Där hittade vi skyltar om en nationalpark som både jag och Andreas fått rekommenderade. Det låg bara 15 min härifrån och vi tänkte skog skyddar mot regn och blåst. Det var verkligen magiskt. En blandning av Nya Zeelands Sagan om Ringen och Avatar. Tydligen är det här Star Wars spelade in sin krigsscen i skogen när de flyger omkring och björnarna springer omkring.

(klicka på de små bilderna för större format)

Sen körde vi lite fel igen och tog en sväng typ runt San Fransisco tillbaka till hotellet som är väldigt flott. Efter en timmes power vila blev det Macys och middag med en kall öl. Eftersom vi åt på Cheececake Factory var vi ju illa tvungna att köpa med oss några hem som efterrätt.

Vi såg även Lombard Street, en super slingrig gata som mer ser ut som en trädgårdsgränd än en bilgata men den var väldigt häftig att se. Vi såg spårvagnarna så klart och även en vändplats för dem. När de hoppar av och för hand snurrar hela spårvagnen.

Här kommer lite fakta: San Francisco är den näst mest tätbefolkade staden i USA här bor ca 3,1 miljoner människor. Namnet kommer från en spansk mission från 1776 som var uppkallad efter Franciskus av Assisi. I och med guldrushen 1848 började staden växa snabbt. Golden gate bron ritades av Joseph Baermann Strauss som även har ritat järnvägsbron över Trollhätte kanal i Vänersborg.Gloden Gate bron byggdes mellan åren 1933 och 1937 och den kostade över 35 miljoner dollar att bygga. Stålbalkarna till bron tillverkades av företaget Bethlehem Steel på östkusten. De transporterades med tåg till kusten, för att sedan skeppas till San Francisco via Panamakanalen. Stora kranar lyfte upp balkarna som fästes med bultar
. Under byggnationen miste 11 personer livet. När bron byggdes blåste det ibland vindar över 20 m/s. Det tog fyra år att måla bron med den typiska rödbruna färgen som skyddar konstruktionen mot angrepp från väder och vind samt gör den synlig i dimma. Bron invigdes 28 maj och är 2 150 m lång med ett brospann på 1 280 m. Den var världens längsta hängbro från
1937 till Verrazano-Narrows Bridge i New York blev 18 meter längre. Bron har bara stängts av ett fåtal gånger under sin existens med anledning av höga vindhastigheter, statsbesök eller underhåll. Bron finns med på den lista över moderna världens sju underverk som American Society of Civil Engineers sammanställde 1994.

Fisherman's Wharf är en stadsdel i San Francisco. Den mest berömda piren är Pier 39. Från Pier 33 kan man åka färja över till fängelseön Alcatraz. En stor attraktion på Pier 39 är de många sjölejon som ofta ligger och solbadar. Vi såg måsar, provade Clam showder i bröd och tog en tur till China town innan vi åkte på NBA match och såg San Fransisco Golden Warriors förlora mot New Orleans Hornet.
(klicka på de små bilderna för att se dem i större format)

San Fransisco

Det finns SÅ mycket att berätta men medan jag sorterar intrycken och väljer jag bilder kan jag berätta att vi är här! Vi är äntligen i Kalifornien, USA. Vi landade vid 18 tiden i måndags på San Fransisco flygplats efter en 3 timmars mellanlandning i Chicago. Hej Ellen! Vi får ses där nästa gång ;o).

Det var alldeles lagom mellantid för det tog oss tre timmar att komma av planet, ta vårt bagage och flytta det 100 m för incheckning till nästa plan, åka tåget till rätt gate :o), gå på toa och köpa en macka till nästa plan. Vi blev rekomenderade att inte köpa mat på inrikesplanet så då lät vi bli. Där hade de först missat assistansen till planet som var beställt men efter att personalen sprungit runt som nackade hönor kom vi ombord helskinnade och vi lyfte mot San Fransisco. Det planet var det lite lågbudgetmärke på. Hårda stolar och trånga gångar, bordomnade skinkor och stela leder men med en åksjuketablett som jag riktigt bra. (Var skönt okontaktbar)

På flygplatsen mötes vi av Pete och våra bilar. Vi "hoppade" in och tog oss till det (vad vi då inte visste) fabulous Sir Francis Drake hotell mitt i smeten.

Time flies

Just nu känns det som att tiden och dagarna bara flyger förbi. På ett behagligt sätt. Jag försöker släppa tanken på nu-eller-aldrig. Jag har alltid tänkt om jag inte säger ja nu kanske tillfället aldrig kommer tillbaka. Det har alltid känts som att jag har försakat saker när jag sagt nej. Jag försöker släppa den tanken och bara vara.

Jag har haft lite bilder på solljus eller snarare på skuggor och häromdagen var det ett fantastiskt varmt gyllengult sken. Men innan jag hittat telefonen som jag fotar med hann ljuset försvinna. Jag är en sann sommarfantast men just nu är vädret helt makalöst. Känner du den jordiga doften där ute nu när tjälen börjar släppa? Hör du grusbilen som tar med sig det mesta gruset? Det gör jag och jag känner att värmen börjar återvända och dofterna.

Jag skulle vilja ha en paus/play knapp till tiden ibland. Bara ibland! :o) Men det är väl kanske det jag gör när jag sluter ögonen, tar ett extra djupt andetag och njuter. Det får fungera som pausknapp.

Tårtor

Citronmousse tårta, chokladtårta på bovete med hallonsås, inlagda apelsiner med kanelyoughurt och såklart muffins bjöds det ikväll. Men det godaste var nog quinoasalladen med kräftstjärtar, fetaost, linser och grönsaker.

Jag bidrog med blåbärsmuffins toppade med lingonmarräng, lingonmuffins med lingonmarräng och morotsmuffins med chokladmarräng.

Vardags reflektioner

Nästan alla har en åsikt om Facebook och så även jag. Vissa mer eller mindre lever där medan andra har inte ens ett konto registrarat där. Själv finner jag nya användningsområden för min del. För någon vecka sedan köpte jag en ram i en butik här i Västerås. Gick tillbaka en vecka senare för att komplittera med en till men då var dem slut. Personalen förslog att kolla med andra butiker i andra städer. Även om de inte tar in fler ramar kan de finnas kvar någonstans. Då letade jag rätt på märket på Facebook och ställde frågan om de kunde hjälpa mig. Fick då veta att den finns i annan kulör i deras webbshop som jag kunde beställa. :o) Jag gillar Facebook!

Igår var jag och hälsade på min förra arbetsplats. Det var väldigt roligt att komma tillbaka och säga hej men samtidigt lite konstigt att hälsa på den "nya Johanna". Hon som ska fungera som min efterträdare. Hon hade visserligen inte mina arbetsuppgifter men hon satt på min plats, vid mitt bord, vid min dator och drack ur min kopp. Hi hi. Det var skumt att känna sig så hemma men inte höra hemma där på samma sätt som tidigare. :o)

Nu ska jag kurera min ömma hals.