Dag 1-2: San Fransisco

Vi började dagen med vår frukost som består av ca 1-2 dl yoghurt täckt av färska jordgubbar, ananas, crunchy och blåbär (amerikanska så klart).
Efter det drog vi ner till hamnen. Men först besökte vi Golden Gate Bridge. Vi åkte från San Fransisco, korsade bron och stannade till på en utsiktspunkt. Där höll vi på att blåsa bort - herre gud vad det blåste.
(klicka på de små bilderna för att se dem i större storlek)
Men vi fick våra bilder på staden, bron och de skyltar och monument som fanns där. Där hittade vi skyltar om en nationalpark som både jag och Andreas fått rekommenderade. Det låg bara 15 min härifrån och vi tänkte skog skyddar mot regn och blåst. Det var verkligen magiskt. En blandning av Nya Zeelands Sagan om Ringen och Avatar. Tydligen är det här Star Wars spelade in sin krigsscen i skogen när de flyger omkring och björnarna springer omkring.

(klicka på de små bilderna för större format)

Sen körde vi lite fel igen och tog en sväng typ runt San Fransisco tillbaka till hotellet som är väldigt flott. Efter en timmes power vila blev det Macys och middag med en kall öl. Eftersom vi åt på Cheececake Factory var vi ju illa tvungna att köpa med oss några hem som efterrätt.

Vi såg även Lombard Street, en super slingrig gata som mer ser ut som en trädgårdsgränd än en bilgata men den var väldigt häftig att se. Vi såg spårvagnarna så klart och även en vändplats för dem. När de hoppar av och för hand snurrar hela spårvagnen.

Här kommer lite fakta: San Francisco är den näst mest tätbefolkade staden i USA här bor ca 3,1 miljoner människor. Namnet kommer från en spansk mission från 1776 som var uppkallad efter Franciskus av Assisi. I och med guldrushen 1848 började staden växa snabbt. Golden gate bron ritades av Joseph Baermann Strauss som även har ritat järnvägsbron över Trollhätte kanal i Vänersborg.Gloden Gate bron byggdes mellan åren 1933 och 1937 och den kostade över 35 miljoner dollar att bygga. Stålbalkarna till bron tillverkades av företaget Bethlehem Steel på östkusten. De transporterades med tåg till kusten, för att sedan skeppas till San Francisco via Panamakanalen. Stora kranar lyfte upp balkarna som fästes med bultar
. Under byggnationen miste 11 personer livet. När bron byggdes blåste det ibland vindar över 20 m/s. Det tog fyra år att måla bron med den typiska rödbruna färgen som skyddar konstruktionen mot angrepp från väder och vind samt gör den synlig i dimma. Bron invigdes 28 maj och är 2 150 m lång med ett brospann på 1 280 m. Den var världens längsta hängbro från
1937 till Verrazano-Narrows Bridge i New York blev 18 meter längre. Bron har bara stängts av ett fåtal gånger under sin existens med anledning av höga vindhastigheter, statsbesök eller underhåll. Bron finns med på den lista över moderna världens sju underverk som American Society of Civil Engineers sammanställde 1994.

Fisherman's Wharf är en stadsdel i San Francisco. Den mest berömda piren är Pier 39. Från Pier 33 kan man åka färja över till fängelseön Alcatraz. En stor attraktion på Pier 39 är de många sjölejon som ofta ligger och solbadar. Vi såg måsar, provade Clam showder i bröd och tog en tur till China town innan vi åkte på NBA match och såg San Fransisco Golden Warriors förlora mot New Orleans Hornet.
(klicka på de små bilderna för att se dem i större format)